Breaking News
Home / Az első év / Fejlesztési feladatok a 7-14. hónapban

Fejlesztési feladatok a 7-14. hónapban

A gyermekek 6-8 hónapos koruk körül megtanulnak felülni, de legalábbis hosszabb ideig képesek már felülni. Ettől kezdve tágabb lehetőségek kínálkoznak a foglalkoztatás terén. Az ülés lehetővé teszi a kezek felszabadulását, így egyre több feladat megoldása válik lehetővé. A kézügyesség fejlesztése is megkezdhető ebben az időszakban.

Az érzékelés fejlesztése:

  • Adj a baba kezébe különböző tulajdonságú tárgyakat, melyeket a szájába is vehet!
  • Egy alkalommal puha-kemény, máskor rugalmas-merev, hideg-meleg stb. tulajdonságú tárgyakat kapjon!
  • Kóstoltass vele különböző ízű ételeket, melyeket egyedül is szopogathat!
  • Fürdés közben tölts poharakba hideg és meleg vizet! Dugd a gyermek kezét az egyikbe, mondd, hogy meleg, majd a másikba, mondd, hogy hideg! Magyarázni nem kell! Többször ismételjétek ezt a játékot!
  • Fürdőjében add az üres poharat a kezébe, mondd “könnyű”, majd merítsd tele vízzel, mondd “nehéz”!
  • Ha már tud ülni, akkor is fektesd el a kádban, engedd benne mászni, hasra fordulni, játszani! Fürdőjében egy pillanatra se hagyd egyedül!
  • Mászni tudó gyermek számára építs székekből, asztalból akadálypályát, ami alatt át tud bújni!
  • Vakargasd, simogasd egyes testrészeit! Ilyenkor nevezze meg a testrészeket!

A látás, a gondolkodás fejlesztése:

  • Tükörben ismertesd meg arcával, s annak részleteivel!
  • Ültesd szembe magaddal, mutasd meg saját arcodon a szemet, fület, szájat, fogat, nyelvet, hajat!
  • Fogd be szemét gyöngéden kezeivel, majd vedd el, s mondd: “kukucs”!
  • Tanítsd a testrészeket! “Hol a fejed, orrod, szád, lábad, kezed stb.?”
  • Tegyél fel kérdéseket és várd a választ! “Éhes vagy?”, “Álmos vagy?” stb. Fejmozgással várd az “igen” és a “nem” jelzéseket!
  • Ismertesd meg vele a lakás helyiségeit! “Gyere, megyünk a fürdőszobába!”, “Menj apához a szobába!” stb.
  • Engedd konyhai eszközökkel játszani!
  • Nevezd meg neki őket! “Itt a pohár!”, “Tessék a kanál!” stb.
  • Engedd lépcsőn mászni! Lefelé csak háttal másszon!
  • Tanítsd a fel-le szavak jelentését! A leesett játéknál mondd: “le”! Mikor felveszed, mondd: “fel”!
  • Tegyél az asztalra kekszet! Kérd a babát, vegye el!
  • Tedd a kekszet messzebb, hogy nehezebb legyen elérni!
  • Tedd a kekszet pohárba! A pohárban lévő kekszet mutasd meg neki, majd takard le zsebkendővel! Mondd: “Hol a keksz? Keresd meg!”
  • 9-12 hónapos kor körül kezdd az utasítások tanítását! “Add ide anyának!”, “Tedd bele a dobozba!” stb.
  • Engedd játszani a szabadban található tárgyakkal! Pl. kavics, bot, falevél, homok stb.
  • Engedd fürdőjében játszani! Mutasd meg a víz merését és kiöntését!
  • Tegyél fürdőjébe lebegő és lemerülő játékokat! Kérdd, hogy keresse meg őket!

A környezet megismerésére szolgáló feladatok:

  • Adj kezébe érdekes tulajdonságú tárgyakat: ragtapaszt, dörzspapírt, fürdőjében a szappant! Engedd fogkrémes, mustáros tubusból kinyomni a benne lévő anyagokat!
  • Engedd, hogy “veszélytelen” állatokat simogasson!
  • Mutass neki minél több kis állatkát, s nevezd meg őket! Pl.: katicabogár, csiga, hangya.
  • Adj kezébe falevelet, hogy eltéphesse; füvet, terméseket, melyeket sétátok során gyűjtötök.
  • Hallgattass vele madárhangokat!
  • Télen adj kezébe jeget, havat!
  • Adj kezébe száraz gallyat, hogy eltörhesse! Mondd: “Reccs!”
  • Engedd, hogy a gyümölcsöket egyedül “malackodva” egye!
  • Engedd, hogy az őt érdeklő tárgyakat megfogja, tapintsa!
  • Legyél következetes! Ha csak azért kér valamit, hogy ledobhassa, ne adj a kezébe semmit, tedd vissza a játszóhelyére! Tudatosítsd a “nem szabad” kifejezést!

Az érzelmei élet befolyásolása:

  • Az esti lefektetésre fordíts gondot! Mesélj, énekelj gyermekednek! Ne engedd, hogy sírva aludjon el!
  • Hancúrozz vele sokat! Dögönyözd, birkózzatok, nevessetek együtt!
  • Bármilyen baj éri, azonnal vigasztald meg! Ne hagyd bajában magára még akkor sem, ha a gyermek hibás a “balesetért”!
  • Képeskönyvet nézegetve találj ki rövid, kedves történeteket! Ne mesélj szomorú meséket!
  • Engedd gyakran odabújni! Simogasd, dédelgesd, puszilgasd!
  • Erős akaratú gyerekkel szemben lépj fel határozottan! Büntetésül rakd vissza játszóhelyére! Ne engedd, hogy hisztériás jelenetekkel mindig elérje, amit akar! Később ebből sok konfliktus származhat!
  • Kezdd el gyermeked tudatos nevelését! Gondolkozz rajta, mik azok a tevékenységek, melyeket megengedsz gyermekednek! Amelyeket nem tartassz helyénvalónak, azt tiltsd következetesen!
  • Legyél határozott, de mindig kedves és türelmes gyermekedhez!

Az utánzóképesség fejlesztése:

  • Cuppants felé puszit! Kérd, hogy utánozzon téged!
  • Intsél “pápá”-t!
  • Játsszatok “Süti, süti pogácsát”!
  • Vágj szomorú és vidám arcot!
  • Dugd ki a nyelved!
  • Simogasd kezével mindkettőtök haját! Kérd arra, tegye ezt egyedül is!
  • Szagoljatok virágot, mondd: “hapci”!
  • Ütögess össze tárgyakat, add az ő kezébe, segítsd összeütögetni!
  • Köhögj! Mondd: “kuc-kuc”!
  • Játssz az ujjain: “Elment vadászni…”!

Gyakorlatok a beszéd fejlesztésére:

7-8 hónapos kortól napi 5-10 percet szánj ezekre a gyakorlatokra!

  • Közös játék közben kisautót tologatva berregj!
  • Sétáltass játék babát: “Jár a baba, jár”!
  • Dugj el egy játékot, mikor előveszed mondd: “itt”, “ott”!
  • Ablaknál integess “pápá”-t!
  • Beszélj játék telefonba: “Halló”!
  • Add a kezébe a telefont, hátha próbálkozik ő is!
  • Képeskönyvben nézegessetek képeket! Egy-egy szóval nevezd meg a látott élőlényt, vagy tárgyat!
  • Ismételj gyakran egy szótagú szavakat!

Az önálló játék kialakítása:

Az önálló játék fejlesztése ebben a korszakban fontos igazán. Az egyre rövidebb alvásidők, a meghosszabbodott ébrenléti szakaszok nagy megpróbáltatásokat okoznak azokban a családokban, ahol a gyermek nem tudja napi 1/2-1 órán keresztül önálló játékkal elfoglalni magát.
Sokszor a játékoktól hemzsegő járókában áll és sír a gyermek azt követelve, hogy foglalkozzanak vele! Más esetekben a gyerek játékideje csak addig tart, amíg az összes játékát kiszórja. Mi lehet ennek az oka, és mi a megoldás?
Ha a gyermek napról napra ugyanazokkal a játékokkal találkozik, azokat megunja. Érdeklődését nem kelti fel egy idő múlva egyik sem. A rengeteg játéktól, amelyekkel nem tud mit kezdeni, ideges lesz, kiszórja őket. A megoldás: szedd össze az összes játékot, amivel a család rendelkezik. ( A játékként szolgáló háztartási eszközöket is!) Csoportosítsd 4-5-ösével dobozokba, kosarakba! Ezek az ún. foglalkoztató csomagok. Minden nap másik kosarat adj be a gyereknek az önálló játék idejére! Így ő a játékokat újdonságnak találja, szívesebben ismerkedik, játszik velük. Ha mindent kiszór, csak egy játékot adj neki. Ha ezt is kidobja, hagyd kicsit unatkozni!

Néhány ötlet a dobozok tartalmának összeállításához:
1. doboz: műanyag pohár; csörgőkocka; kisautó; ruha zsebkendő
2. doboz: nagy kupakú flakon, melyet csavargatni lehet; tárgy, amely belefér a flakonba; sípoló játékfigura; kemény táblás képeskönyv
3. doboz: felnyitható fedelű doboz; labda; járókára gumival felkötött játék; kisebb tárgyak, melyek beleférnek a dobozba
4. doboz: két egymásba rakható pohár; csörgő; pici állatfigurák vagy babák
5. doboz: orsó; műanyag tál; kartonlap, ujjméretű lyukakkal (mutasd meg, hogyan tudja kidugni és mozgatni az ujját); kanál; pohár
Hetente variáld át a dobozok tartalmát, újítsd fel a játékkészletet! Ne vásárlással, hanem saját ötleteiddel!

About admin

Érdekelhet

A tizenegyedik hónap

Sok gyermek tizenegy hónapos kora körül mondja ki az első szavát – bár előfordulhat, hogy …

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.